Påskepai!

Mat

Igår fredag lagde jeg en påskepai! Jeg laget den samme i påsken men da fulgte jeg oppskriften til punkt og prikke. Igår hadde jeg ikke nok paideig så jeg har unnlatt å ha paideig på toppen, bare hatt litt ost som topping. Så den ble kanskje ikke helt vellykket utseendemessig, men den smakte godt. Du kan også ha litt kokt skinke eller kyllingskinke i visst du ønsker, men da blir den jo ikke som orginalen. Jeg har kanskje også litt stor form den var 26 cm diameter, men tror du kunne hatt 24 cm diameter. Da hadde paien blitt litt høyere. Paien heter egentlig «Italiensk påskepai». Men du kan ha den hele året rundt.

Her kommer oppskriften til 5 personer:

Du trenger:

1/2 gul løk

1 fedd hvitløk

125 gr. grønnkål

1/2 boks (150 gr) marinerte artisjokker

225 gr. bladspinat

1/4 ts. salt

1/4 ts. pepper

1/2 krm revet muskat

5-6 egg

125 gr mascapone

75 gr revet ost

Ca 250-500 gr frossen butterdeig.

Slik gjør du.

Ta av skallet og finhakk løk og hvitløk. Fres det mykt i litt smør i ca. 5 min. Hakk opp grønnkålen og artisjokkene grovt og ha det i panna. ha dette over i en bolle, før du freser spinaten veldig kjapt, da den tåler lite varme. Ha den over i bollen. Visp sammen 2 av eggene og bland inn mascapone og revet ost i eggeblandingen. Rør også inn krydderet. Bland egg-/osteblandingen med grønnsakene. Kjelv ut litt over halvparten av butterdeigen og dekk bunnen og sidene av en smurt kakeform. Bruk en kakeform du kan løsne bunnen på. La deigen henge litt over kanten. Ha i grønnsaksblandingen. Lag noen groper ned i grønnsaksbaldningen hvor  du forsiktig knekker resten av eggene ned i. Ett i hver grop. Kjelv ut resten av butterdeigen til et lokk og legg det over paien. Press skjøtene godt sammen og pensle paien med det siste egget. Stekes midt i ovnene  i 200 grader i ca. 50 min. Kjøles litt før du løsner kantene på formen og servere den.

Veldig god, og med mange egg!

 

Det første bildet er den jeg laget igår, og det andre bilde er slik den skal være med paideg på toppen og slik jeg laget den i påsken.

 

 

 

 

Tarot

Så har jeg lagt 2 tarotkort. Du kan bruke de i den situasjonen du ønsker, og de kan gjelde for deg eller noen i dine omgivelser.

Kortene er fra tarotstokkenThe Muse Tarot by Chris Anne

Kortene jeg fikk var disse:

 

Første kortet er “4 av Sverd”;

I Tarot Rider tarotstokken er det er en militær/kriger som ligger på toppen av en kiste og slapper av. Det var slik før i tiden når en person gikk ut i krig ble det laget en kiste for dem. Dersom de  kom hjem i live lå de å hvilte på kisten for å komme seg. Tenkte over livet, døden og skjebnen.

Så dette kortet sier at du trenger hvile. Du er sliten av ting som skjedde kanskje som i 3 av sverd, der sverdene er  stukket gjennom hjerte.Hjertesorg i form av en eller annen ting eller situasjon i livet. Eller det kan være andre ting du er sliten av og nå trenger du ro og hvile. Tenke, mediterer over ting som har skjedd og livet generelt. Lade batteriene før du kan ta fatt på nye ting igjen. Bare pass på at du ikke hviler for lenge, så det blir en tilstand det er vanskelig å komme ut av.

 

Andre kortet er “Dronningen av Sverd”;

Du er flink til å sette ord på ditt følelsesliv. Du er sannhet siersken. Kanskje du har behov for å si sannheten i en situasjon. Flink til å sette grenser og liker ikke vise svakhet. Kanskje du må jobbe med grensene dine og grensesetting. Bak en hard maske har du kanksje blitt dypt såret, og du har forandret sårheten til klare sikre grenser og et skarpt intellekt. Men vær også respektfull for grenser til andre så de ikke sårer deg.

 

 

 

Bok

Jeg vil også denne gang anbefale en roman. Det er “De uskyldige” av Kristine T. Hardeberg. En veldig god bok. For meg også en sterk bok.

Men en spennende, god og lettlest bok. Små kapitler noe jeg liker veldig godt. Jeg har lånt boken av ei i forbindelse  med et kunstkurs vi tok hos Krisitne T. Hardeberg. Et kunstkurs om renessansen, hovedsakelig Firenze i Italia. Interessant og kan anbefales.

Under ser dere bilde av boken og et lite resyme/omtale av boken:

 

 

 

 

 

Antrekk

Så vil jeg vise et antrekk som jeg pleier. Det er en  prikkete sort og hvit bluse. Sorte bukser. Sorte spisse boots og en veske fra Guess.

 

Tusen takk. 🙂

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg