Julebaking!

BAKING!

Da har jeg bakt 5 sorter med julekaker, dobbel porsjon av hver da jeg gir til andre også.

Jeg har bakt:

-brune pinner

-kokosmakroner

-berliner kranser

-krumkaker

-døler

Jeg vet ikke helt om folk baker disse kakene lenger, men det gjør de sikkert, men jeg holder ihverfall enda på den tradisjonen. Det er jo så mange andre nye sorter.

Jeg fant noen nye, ihvertfall nye for meg, en oppskrift som stod i ukebladet Hjemmet i et bakehefte  som het Julekaker (27/11-23), som jeg prøvde.

Det var disse og de het Vepsebol:

Oppskriften følger her eller du kan gå på Flipp (appen med mange forskjellige ukeblader) på ukebaldet Hjemmet og Julekaker og finne oppskriften der.

Vepsebol

ca.24 stk

100 gr mørk sjokolade, 70% kakao

250 gram mandler

4 eggehviter

250 gr sukker

2 ts vaniljesukker

1/4 ts salt

Forvarm ovnen til 180 grader og gjør klar to stekebrett med bakepapir

Grovhakk sjokoladen og mandlene.  Ha eggehvitene i ren, tørr bolle av glass eller rustfritt stål.

Pisk dem sakte sammen med litt salt til de danner et mykt skum. Skru opp hastigheten til boblene i skummet er små og jevne.

Når skummet danner stive topper, tilsett sukker og vaniljesukker, litt om gangen. Pisk til blandingen er myk og blank og alt sukkeret er oppløst.

Ikke visp for lenge, da blir blandingen kornete.

Vend inn sjokolade og mandler med en slikkepott.

Bruk en spiseskje og legg klatter med marengs utover stekebrettene.

Stek i ovnene i 10-15 minutter. De skal være lett gylne og faste å ta på.

 

I BOKS!

Tørre og sprø julekaker skal helst oppbevares i en luftett boks av metall.

Plastbokser kan gjøre kakene myke.

 

 

**********************************************************************************************************

ANTREKK!

Så vil jeg legge ved et antrekk, det er et monokromt (ensfarget antrekk) i farge burgunder:

Monokromt antrekk kan gjøre deg slankere og høyere.

Og monokromt antrekk er også på mote i år 2023.

Jeg synes burgunder farge er veldig fint, også i kombinasjon med andre farger, feks rødt, litt modig. Men her har jeg kombinert det med sort.

 

 

 

*********************************************************************************************************************************

TAROT- OG ORAKEL KORT!

 

Så vil jeg legge et tarotkort og orakel kort;

Tarotkortet  er: Ess av Berger

Det betyr:
Visst du ser på kortet så er det et beger og ut fra begeret er det 5 stråler med vann, og vann betyr følelser,så her er det følelser som strømmer ut og er i sving.
Du mottar kjærlighet, du gir kjærlighet. Hjertet ditt oversvømmes.
Kjærlighet, omsorg og varme åpner seg.
Kortet dukker også opp når du er åpen til kreativ uttrykk, spesielet når du kan la kjærligheten skinne gjennom det du gjør.

Du kan være inspirert til å starte et nytt prosjekt feks. gå på en kunst klasse osv.

På dette punktet i livet ditt er du fornøyd med den du er og vil med glede utrykke dette til andre.

Ess av beger representere ofte ett nytt forhold. Det kan være et venneskap, en ny familie forbindelse eller romantikk.

Gi deg selv tillatelse til å motta og gi kjærlighet.

Følelse av glede, nærhet og kjærlighet til de du omgir deg med.

Det som er faren er at man kan tro alle vil en vel og alt er rosenrødt, men det er ikke alltid riktig.
En utfordringen kan være å tørre vise godvilje, kjærlighet og glede til andre uten forvente noe tilbake

Esset er knyttet til solen og solenergien, og nye muligheter som vil komme.

 

 

Orakel kortet sier;

Perfekt timing

Det vil si ;

Det er perfekt timing for den situasjone du har spurt etter.

Selv om du ikke føler deg forberedt, vær trygg på at du er det.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg