Bursdag !

Nå har jeg blitt ett år eldre!

Men ett år eldre, ønsker ikke røpe hvor mange år jeg er,men nå begynner jeg virkelig å tenke på alder.
Mange sier at alder bare er et tall, og det er jeg forsåvidt enig i. Fordi jeg føler meg ung til sinns og i tankemåte. Jeg er også fri og frank på alle slags måter, men om det er heldig eller uheldig vet jeg ikke i forhold til tingene? Det er jo da ingen som minner meg på hvor gammel jeg er i forskjellige situasjoner. Så den begrensingen har jeg ikke, ihvertfall veldig lite. Men jeg lever greit med det. Jeg har jo en viss vurderings evne selv. Jeg vet hvor grensen går. Må bare bruke min sunne fornut.En ting som forandrer seg er synet. Det synes jeg blir dårliger nesten fra dag til dag. Det er skremmende. Men der også kan man jo gjøre noe med det, bruke briller og linser. Noen tar også øyeoperasjoner for å se bedre. Men allikevel det blir dårligere!

Når man er i butikker må man alltid ha brillene klare for å klare å lese på merkelapper osv. Uff ja det er ille.
Ellers så endrer kroppen seg, noen går ned i vekt og andre går opp i vekt. Jeg prøver å holde vekten så og si stabil. Det  krever litt forsakelser eller forsiktighet i matveien og trim. Jeg trimmer flere dager i uken med turgåring i friluft. Hvor mye, kommer ann på hvor mye jeg er opptatt med andre ting.

Jeg har også vinterbadet litt, det er ihvertfall veldig godt. Litt tøft i vannet, men etterpå føler du deg frisk, lett og god.
Men man velger jo uansett hva slags liv man vil ha, uansett aldre. Så selv om man blir eldre
har jeg ihvertfall fremdeles lyst til å gjøre ting. Jeg liker fremdeles å reise, lyst å kjøpe tøy og pynte meg. Lyst til å gå fine turer i friluft og lyst til å jobbe litt. Jeg har nå en liten sesongsbetont jobb. Passer meg veldig bra.

Så vil jeg bare henvise til noen gode råd jeg googlet frem.

Det er 10 råd for å bremse aldringsprossensen, unngå livstilssykdommer og holde kroppen din ung!

Her kommer rådene:

1. 20 MINUTTER FOR HJERTE ANNENHVER DAG
Et sterkt hjerte og god kondisjon er en forutsetning for å få større energi og bremse aldringsporssessen.
Du trener opp kondisjonen ved feks. sykling, løping eller gå i raskt tempo.
-det styrker hjertet
-det styrker cellene i kroppen
-det fjerner det farlige fettet
-det forebygger blodpropper

2. STREKK UT 2 MINUTTER HVER DAG
Du kan strekke kroppen godt ut når du står opp hver morgen, eller når du legger deg. Pass på spesielt å
strekke ut ryggsøylen, hoftene og baksiden av beina. Ta også noen øvelser hvor du dreier og vrir på kroppen. Yoga er effektivt.
-det styrker muskler og bindevev
-det motvirker skader i ledd og muskler

3. DRIKK VANN!
Drikk 6 store glass rent vann fordelt over hele dagen.
-det minsker risikoen for kreft
-det er nyttig for nyrene

4. STYRKETRENING 10 MINUTTER HVER DAG
STyrketrening er like viktig som kondisjonstrening.Anstreng musklene i 30 min to-tre ganger i uken, eller 10 min hver dag, noe som er avgjørende for helsen og dermed levetiden.
De viktigste styrkeøvelsene trener opp musklene i mage, armer, rygg og bein.
Ta 3×10 gjentagelser av hver øvelse.
-det bremser ned aldring av organer og knokler
-det forebygger hjerte- og karsydommer og type 2 diabetes
-det er til nytte for kretsløpet

5. LE MYE OG OFTE
Tren deg opp til å få øye på de morsomme tingene i hverdagen.
-det holder oss friske
-det påvirker tendens til hjerte- og karsydkommer
-det motvirker stress

6. VÆR MODERAT BEKYMRET
Reager på bekymringer når de er velbegrunnet. Ikke la angst og uro ta overhånd, da kan det ende med at du blir handlingslammet
-det motiverer til handling

7. SPIS GRØNT OG FRUKT I ALLE FARGER
Spis minst 600 gr.frukt og grønnsaker hver dag, og de bør være så mange forskjellige farger
som mulig så du får i deg et bredt utvalg av plantesoffene flavonider. Du finner de fleste livsviktige stoffene i
kjøttet og skallet på feks. bær og sitrusfrukter, tomater og brokkoli
-det beskytter mot kreft
-det beskytter mot hjerte- og karsykdommer
-det beskytter mot infeksjoner og allergier

8. SOV MINST 7 TIMER HVER NATT
Dette kan være lettere hvis du venner deg til å gå til sengs og stå opp på bestemte tidspunkt
-det nedsetter dødeligheten

9. PLEI VENNENE DINE
Hold vennskap ved like, og få dem gjerne til å vokse i verdi og styrke
-det senker risikoen for en tidlig død
-det minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer

10. SPIS MINDRE KJØTT OG OST
Spis bare rundt 50 gr proteiner om dagen.
Hvis du på en dag bare spiser et stykke ost, et egg og et lite stykke kjøtt får du i deg mer enne nok proteiner
– du lever lenger
– det minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer

For å lese mer utdypende om de forskjellige punktene gå til : http://tara.no/helse/10-veier-til-et-sprekere-liv

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Så kommer antrekket mitt for denne gang:

Det er glitterbukse, hvit skjorte, sølvsko og sort clutch veske.

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Og her kommer Tarotkortet mitt for denne gang, bruk det i den sammenheng du ønsker, men gjerne tenk på en spesiell situasjon og bruk det i forhold til den.

DRONNINGEN AV SVERD!

Sverden er styrt av det mentale, intellektet og kommunikasjon.

Du er flink til å sette ord på følelsene og formidle dem, kanskje i en spesiell sak eller situasjone du er i.

Men husk det er ikke alltid dine subjektive meninger eller oppfatning stemmer med den objektive.

Du kan bruke sverdet ditt sylskarpt eller være poetisk fin.

Du er ikke en som lar deg lure.

Du er flink til å sette tydelige grenser.

Dronningen betyr at du er flink til å stå i ditt element, og elementet her er er sverdene (det mentale, intellektet og kommunikasjon). Du har stått i elementet både på godt og vondt, og er derfor flink til å håndtere ditt element.

Det var rådet for tarotkortet ditt. Håper du kan bruke det godt!

 

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Her kommer orakelkortet for denne gang:

NEI. Vent. Utsett. Pause. Si nei.

Dvs. Du blir bedt om enten ta en pause eller si Nei. Å si Ja til noe som ikke passer deg vil tappe deg for krefter og tid. Hold ut til et 100% Ja.

Vi går alle gjennom “vente perioder” disse er viktige for at kroppen får en pause og du kan forme en ny vei å gå.

Du trenger ikke hele tiden streve etter å gå forover.

Ikke tving ting nå bare fordi det ser ut som den eneste mulighet. Ta et pust og vent.

Tiden for å vente er egentlig veldig produktiv for når tiden for bevegelse kommer vil alt gå veldig greit.

Et mektig Ja når tiden er inne vil sette deg på riktig spor.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg